Skip to content

112 alarmnummer; to be or not to be

november 24, 2012

Afgelopen week kregen we het volgende nieuws van een familielid van ons; het gaat ook om een lid van onze familie; die ik ook dus goed ken. Maar ik zal geen namen noemen.

Vrouw loopt op een gegeven moment naar boven naar de badkamer en treft daar haar man aan helemaal blauw aangelopen; bewusteloos; en ook heeft hij alles laten lopen. Jonge vent trouwens van begin 30 met een volkomen gezond medisch dossier. Het lijkt op zuurstofgebrek op 1 of andere manier. Iets aan het hart of in de hersenen? Wie zal het zeggen. Wat doe je dan in zo’n geval? Wat precies erna gebeurde weet ik (nog) niet, maar de vrouw heeft in haar gegronde angst 112 gebeld voor een ambulance. Een hele hoop mensen hadden hetzelfde gedaan. En ik weet ook niet wat er allemaal precies is gezegd; maar 112 weigerde om hulp te bieden en langs te komen. De man heeft het uiteindelijk wel overleeft en is dus bijgekomen gelukkig, maar…..

Gisteren hoorde ik op Q-music op de radio een van een discjockey. Die vertellen soms wat opvallende en grappige nieuwtjes. Een vrouw stond in de keuken een pannetje met iets erin te koken of te verwarmen en moest even naar buiten. Haar hondje was ook thuis en ik weet niet precies hoe het ging; maar haar hondje speelde een rol dat die deur dichtsloeg waardoor mevrouw zichzelf had buitengesloten. Omdat mevrouw een pannetje met eten op had staan belde mevrouw 112 op. In het huis zal wel wat aanbrandlucht gehangen hebben. En daar kwam de hulpdienst via 112. Die hebben gewoon een ruitje ingetikt; waardoor het hondje van de aanbrandlucht was verlost en mevrouw weer haar huis in kon. Mevrouw had zelf ook een steen kunnen pakken trouwens; als je staat te koken dan mankeert er niks aan je handen dunkt me. 112 had dat zelf ook wel tegen haar kunnen zeggen.

En als ik dit hoor; dan denk ik dat ik het begrijp dat mevrouw met haar 850 gram wegende kuttelikker wellicht Mabel Wisse Smit was, of een ander belangrijk persoon. Want daar sta je natuurlijk wel direct voor klaar he? Of een persoon onder de lawine die normaal gesproken niet meer gereanimeert zou worden; maar omdat het een lid van het koninklijk huis is, maakt men graag een uitzondering. Ik hoorde vaag dat JWF in het nieuws was; ik dacht; oké, hij zal dan wel dood zijn; stekker eruit ofzo. Maar nee; hij scheen even geknipperd te hebben met een ooglid en dat wordt gezien als een teken van bewustzijn. Tja; mijn oogleden knipperen ook wel eens vaak ongewild. Een soort spiertje wat uit zichzelf op hol slaat. Maar bij het huis van Oranje is het direct een vorm van bewustzijn.

112 ik hoop dat ikzelf nooit op jullie hoef te rekenen, misbruik is uit den boze, maar dit gaat de verkeerde kant op.

 

 

From → Persoonlijk

Geef een reactie

Geef een reactie

