Spring naar inhoud

Moderne piraterij

november 20, 2008

Moderne piraterij leek zich volgens de media vooral af te spelen al enige jaren tussen de wateren van Indonesie en China. Het zou om voornamelijk vissersbootjes gaan met een opgevoerde buitenboordmotor; die langszij een vrachtschip proberen te komen om het schip te enteren.

Zo was het ook in de wateren voor de kust van Somalie. Het leek nieuws waar niemand zich druk over maakte; ach het was lastig en bovendien echte grote zeeschepen daar konden ze niet eens bij omhoog klimmen; die waren wel veilig. We weten nu wel beter nadat Somalische piraten een olietanker hebben gekaapt onlangs. Dan is het kleine puistje dus toch wel een flink etterend kankergezwel geworden.

Ik denk dat dit in eerste instantie veroorzaakt is door de volslagen apathie en naieviteit van landen die de nadelen van deze moderne criminelen ondervonden hebben. Want naar verluidt; wordt dus al jarenlang gestaag netjes het losgeld aan de criminelen overgedragen door de rederijen en eigenaren van de schepen. Zo heb ik ook al ergens in een krant gelezen; dat de complete bevolking rondom de somalische havens al in hoofdzaak leven en teren op de opbrengsten van deze onmenselijkheid. De nieuwe rijken van deze piraterij zijn niet moeilijk te vinden; leven in grote luxe, rijden in zeer grote dure auto’s en hebben meerdere vrouwen.

Ooit moeten ze zijn begonnen als kleine visser met een vissersbootje en een stel geweren. En nu staan ze aan het hoofd van een massale organisatie met modern uitgeruste schepen en dito wapens. Dat is de schuld van degenen die losgeld hebben betaald en de schuld van autoriteiten, die niks ertegen ondernomen hebben. Want het verkregen geld wordt dus geinvesteert om toch die grotere schepen te kunnen pakken.

De aanpak leek mij toch eenvoudig. Somalie is een anarchie; dus schendt gewoon de wateren en blokkeer die havens waar vanuit ze opereren. Dat deden ze 400 jaar geleden ook voor de haven van Duinkerken. Er moet geen schuit meer uitkunnen zonder dat ze worden gecontroleert. En als men echt een keer de ballen heeft om hieraan een einde te maken, dan zou men met een flink aantal mariniers bij de haven moeten gaan landen; het dorp omsingelen en de boel uitkammen op plekken waar het geld toch klaarzichtelijk is besteed aan opzichtelijke optrekjes en dito mensen van niet bepaald het Robin-Hood type.

Een vreedzamere variant zou zijn; dat men schepen in konvooi onder begeleiding laat varen van een oorlogs schip. Die varen nu kriskras lukraak door het gebied. Maar zo clever zijn de wereldpolitici blijkbaar niet.

From → Dieren

3 reacties
  1. na je wat te felle reactie op mijn loggie even hier gekeken en nu snap ik je wat meer…
    maar vanwaar de naam van je log… want dat vind ik dus absdurd bij jou…

  2. even hier weer een reactie n.a.v. je te felle reactie op mijn log. Ik vraag je dringend niet langer te schelden op mijn loggie… dat doe ik hier ook niet. Ik respecteer je mening… maar repsecteer ook anderen hun mening… en anders… gewoon mijn loggie niet meer bezoeken, dan heb je ook geen last van ons… duidelijk? respect is de basis!

  3. Als je het woord “mietjes” als schelden vindt; dan ken ik er ook nog wel een paar andere.

    Het woord Rookgewoon is een verbastering van mijn achternaam; kan ik niks aan doen. Mijn vader deed zijn naam overigens wél eer aan.

Plaats een reactie